Hz. Ademi şahsi manevi değil de bir
fert gibi alırsanız, bunu da Kur’an a giydirirseniz Kur’an böyle bir şey söylemediği halde, Tevrat’ın söylediğini
Kur’an a giydirirseniz ondan sonra Ademin kızı ile Adem’in oğlunu everirsiniz,
başka çareniz de yok zaten. Bizimki de böyle gözünüze bakar, yani nasıl oluyor
yani, ensestmi oluyor falan. Siz de bir şey diyemezsiniz.
Kur’an da Adem; Ademoğlu,
Ademoğlu Adem yerine kullanılır. Kapı gibi delili de Araf/11 ayetidir. Açıkça;
Ve lekad hâlâknaküm sümme savvernaküm sümme kulna lil melaiketiscüdu
(leküm değil) liAdem. (A’raf/11)
Sizi biz yarattık, sizi tasvir
ettik, suret giydirdik size. Sizi, size. Ve sonra meleklere dedik ki Adem’e
secde edin. (Siz, siz, Adem. - Adem, siz
,siz.) (Siz Adem, Adem siz.) Anlaşıldı mı? Anlaşılmadı mı? Bırak dağınık kalsın
o zaman. Anlayanlar anlamayanlara anlatsınlar.
Araf/11. ayeti daha ben ne
yapayım, veriyorum. Kur’an Adem’den bir fertten bahseder gibi etmez. Onun için
işte inna
halaknâküm min zekerin ve ünsâ. (Hucurat/13) oradaki zeker ve ünsa yı Adem’e ve Havva’ya
nispet etmek bir yorumdur, sadece bir yorum. O yorumun çok daha farklı
yorumları da mümkindir, hepsi de birbirine eşdeğerdir.
Dolayısıyla bu manada artık Kur’an
ın ne dediğini ve ne demek istediğini anlamak için ciddi manada keşif lazım,
inkişaf lazım bu manada. Onun için bakınız ben A’raf/11. ayetini Adem;Ademoğlu.
Ademoğlu; Adem manasında kullanılmıştır. Kapı gibi delili de oradadır diyorum.
O zaman Adem’in kızıyla oğlunu evlendirmeye
gerek yok, Ademler olabilir, bir çok Adem. Aynı anda bir çok Adem yer yüzünün
farklı taraflarında çıkmış olabilir, mümkindir. Yani rabbimiz beşere ruh üfledi
ve beşer Adem oldu. Adem olmadan evvel beşler vardı, zaten var. Çünkü İnsan
suresinin ilk ayetinde diyor.
Hel eta alel'İnsani hıynün mined Dehri lem yekün şey'en mezkûra.
(İnsan/1) İnsan üzerinden insanlaşıncaya kadar hiçbir şey olarak anılmaya
değmeyen varlık olarak geçirdiği çok uzun bir süre olmadı mı bir süreç olmadı
mı. ve ce'alna
minelMai külle şey'in hayy. (Enbiya/30) biz her canlıyı sudan yarattık,
insan da dahil buna. Ama asıl insan suresinin ilk ayetinde ki Hel eta alel'İnsani hıynün mined Dehri lem
yekün şey'en mezkûra. İnna halaknel'İnsane min nutfetin emşâc. (2) Asıl insan suresinin
2. ayetinde sır İnna halaknel'İnsane min
nutfetin emşâc Adem de bu nutfeye girer mi girmez mi.
Yine bir
başka yerde halaknel’insane min nutfe; el insan; Orada ki lâmı tarif cins
içindir, cinsin tüm unsurları içine girer. Arap dilinde böyledir. El İnsan’a
Adem de dahil mi değil mi. Adem de dahilse Adem de nutfeden mi değil mi? Dahil,
dahil olmadığına dair bir delil olması lazım. Dil ortada El insan cinsin
tamamını içerir o zaman Adem de nutfeden. Öyle olması da olması lazım zaten.
Dolayısıyla
çözüldü sandığımız bir çok problem çözülmemiş görüyorsunuz. Daha çok ekmek
yememiz lazım, çalışmamız lazım. Onun için Kur’an ımız öyle bereketli ki metni
bir kez iner manası sonsuz kez iner ve bizden gayret bekler kendisini anlamamız
için. Onun için Efela yetedebberunel
Kur'an. (Nisa/82) Kur’an üzerinde derin düşünmüyorlar mı emri sadece
birinci nesle değildir tüm nesilleredir, hepimizedir.
Mustafa İslamoğlu.