24 Mart 2012 Cumartesi

MESNEVİ SOHBETLERİ – 35 – KALBİN CİLASI






Hz. Mevlana beytinde;

Senin ruhun aynası niçin o aksi haber vermiyor biliyor musun. Sathı pas tan hâlî değil de onun için.

Bir önceki beytinde temiz saf cilalı bir kalbe sahip olmayan, bu yüzden de ilahi aşkın kokusunu duymayana sesleniyor. Senin nefsin de o kirli ayna gibi kirli paslı ayna gibi. Bu yüzden saf, net görüntü alamıyorsun. Yapacağın şey kalp aynasını temizlemektir.

Ne kadar doğru değil mi. Dinimiz İslam ilk olarak insanın nefsini kontrol edebilmenin yollarını öğretiyor. Mesela Kur’an;

Arınıp saflaşan, gerçekten kurtulmuştur!” (A’LA/14)

Gerçekten onu (bilincini) arındıran kurtulmuştur. Onu (bilincini) gömüp gizleyerek (bilinçsizce - dürtüleriyle tabiatına uyarak) yaşayan ise gerçekten kaybetmiştir.(Şems/9-10) şeklinde uyarmaktadır.

Bu kalbin arınması konusunda Hz. Muhammed (A.S.) da çok fazla durmuş, bunun yollarını da göstermiştir. Mesela;

Her şeyin bir cilası vardır. Kalplerin cilası da zikrullahtır.” (C. Sağıyr) buyurdu. Yine Resulallah;

Size Zikrullah’ın değerini anlayın diye yemin ederek söyledim. Şimdi Cebrail kardeşim geldi. Cenab-ı Allah meleklere şöyle hitap ediyor:

“(Ey meleklerim!) Görüyor musunuz bu kullarımı? Onlar katımda Sizden çok sevimlidir.” Melekler cevaben:

Ya Rabbi! Biz Sana hakkıyla zikredici, şükredici değil miyiz,” derler. Allah-ü Teâlâ Hazretleri:

Evet! Sizler Bana şükredicilersiniz. Fakat Onların zikri Bana daha hoş geliyor. Onların kalbine nefis verdim, mal sevgisi, makam sevgisi, evlat sevgisi, her türlü sevgiyi verdiğim halde; kalplerindeki sevgileri tevhit nuruyla attılar. Masiva kalmadı kalplerinde. Nazargahım kalpleri oldu. Yere göğe sığmam mü’min kulumun kalbine sığarım. Onlar Benden rızamı istiyorlar. Onun için sizden üstündür,” buyurdu.

O halde devam ediniz. Ben üzerinize rahmetin indiğini gördüm ve Size ortak olmak istedim,” buyurdular. (Taberani)

Görüldüğü gibi hem dünya hem ahiret mutluluğu ancak  nefsin terbiye edilip kalp aynasının parlatılmasıyla mümkün oluyor.

Allah bizlerinde kalbini temizleyip cilalayıp parlatacak, ilahi aşkın kokusunu hissettirecek bir insan-ı kâmile ulaştırsın inşallah.

Cumanız mübarek olsun.

Kaynak; Tahir-ül Mevlevi şerh-i mesnevi