Hz. Mevlana beytinde;
“Hırs ve tama’ ehlinin gözü doymaz. Halbuki sedef kanaat gösterip kapanmayınca içinde inci olmaz.”
İnsanoğlunun yaratılışında bir çok zaaf ve zayıflıkları olduğunu Bize Kuran haber veriyor. Mesela;
Muhakkak ki insanın yaratılışında hırs ve doyumsuzluk mevcuttur! (Meariç/19)
Bunların neler olduğu da açıklanmış, mesela;
“İnsanlara süslü gösterilerek, kadınlara, çocuklara, kantar kantar altına ve gümüşe, soylu atlara, sığırlara, ekinlere şehvetli bir düşkünlük oluşturulmuştur. Oysa bunlar geçici dünya zevkleridir.” (Ali İmran/14) belirtir.
Bu zaaf ve zayıflıkları ile yaratılış amacı ise Allah’ın insana bahşettiği “İrade” gücünü vahiyle bildirilmiş olan emir ve yasaklar çizgisinde kullanmayı öğrenmesi içindir. Fakat insan vahyi kulak arkası eder, nefsine uyarsa kendi iç güdülerinin arzu ve istekleri ile hareket eder. O zamanda zaaflarından olan hırs ve doyumsuzluk tüm hayatını kaplar. Bu ise mutsuzluk ve elemden başka bir şey getirmeyecektir.
Allah resulü de bunu;
Adem oğlunun iki vadi dolusu altını olsa mutlaka onlara ilaveten üçüncü bir vadisi olmasını ister. Ademoğlunun içini ancak toprak doldurur.” Hadisiyle ifade etmektedir.
Hz. Mevlana’nın örneğine dönersek sedefin içinde inci olabilmesi için nasıl kanaat göstermesi, kabuklarını kapaması gerektiği gibi, bir insan da kalbinde marifet cevherleri husule gelsin isteyenler, nefislerini eğiterek kanaati, sabrı düstur edinmeleri, hırs, doyumsuzluk ve düşkünlük zaaflarını kontrol etmeyi öğrenmesi gerekmektedir.
Allah hepimizi nefsini kontrol ederek sabredebilen ve kanaat edebilen kullarından eylesin inşallah.
Cumanız Mübarek olsun.
Kaynak; Tahir-ül Mevlevi şerh-i mesnevi