9 dan devam.
- Şimdi biz Kur’an ı açıyoruz, Kur’an da ayetlerin başında numaralar görüyoruz. Ayetler indirilirken numara diye bir şey yok. Bu numaralamak nereden çıktı. Numara; Lokal, parçacı algılamayı da besleyen, modern araştırma teknikleri, bakış açıları, araştırma tarzı vs. Çünkü parçayı ele alarak sürekli parçaları birbirine vurdurmak tarzı çok var. Teolojik algı da var, Batının bize aşıladığı yaklaşım, araştırma teknikleri vs. Bu numaralama nereden çıktı hocam?
- Şimdi şunu söyleyeyim, fasıla Kur’an la yaşıttır. Çünkü Kur’an ın iç sesi değişir vurgu değişir. Öyle şeyler var ki Muhammedürresulallah, vellezine meahü. Bazıları burada dururlar mesela Muhammedürresulallah’ta durma meşhurdur. Muhammed Allah’ın elçisidir.
vellezîne meahû eşiddâu alel kuffâr.. (Fetih/29)
Onunla beraber olanlar kafirlere karşı şiddetli ve müminlere karşı rahmetli, şefkatli toprak gibi. Ama bakınız şurada durana göre öyle bir mana çıkıyor ki Muhammedürresulallah vellezine meahü. Muhammed Allah’ın resulüdür, ona iman eden tüm ümmette Allah’ın elçisidir. Yani ümmetin tamamı elçi olarak. Anlam nasıl değişti buyurun. Dolayısıyla bu da bir açılımdır aslında bu da bir rahmettir. O zaman risalet, Allah resulü ahirete intikal etmiştir, fakat risalet ölmemiştir, risalet ümmetin omuzlarında, yani O’na tabi olanların omuzlarında devam etmektedir. Hadi buyurun. Böyle harika bir anlam.
- Bu manada varisi risalet olduk.
- Şimdi bu muhteşem manayı kaybetmek kime ne kazandırır.
- Numaralamada bu donuyor. Standart numarayı veriyorsunuz bitti.
- Bazı ayetler kime raci olacak işte;
Ve mâ uberriu nefsî (Yusuf/53) Ben nefsimi temize çıkarmam. Bu cümle Yusuf’a mı ait, Züleyha’ya mı ait. Hadi buyurun. Bana göre bu cümle Yusuf’a ait. Ama bir başkalarına göre Züleyha’ya ait.
- Bu da bir anlam zenginliği yani.
- Tüm okuduğunuz şeylerde böyle. Ama Züleyha ya ait olma ihtimali de en az Yusuf’a ait olma ihtimali kadar güçlüdür, delilleri kuvvetlidir. Yani Züleyhanın ağzından çıkıyorsa o zaman farklı bir anlam kazanmıyor mu anlatım.
- Yusuf suresi o zaman başka türlü bir hal alıyor.
- Doğru.
Devam ediyor.
Kaynak vahyin penceresinden